Wenst u de Etiquetterie Blog te volgen, schrijf u hier in.

Scoren op recepties

Scoren op recepties

Een zakelijke receptie wordt niet georganiseerd om met zijn
allen een gezellig onderonsje te beleven, dit in tegenstelling 
tot een privéreceptie. Er moet vooral genetwerkt worden. 


Het tegenovergestelde van netwerken is ‘Niet Werken’
Anoniem  

Op een receptie wordt u bij het binnenkomen meestal begroet
door de gastvrouw of –heer. Die stelt op zijn beurt de eventuele
eregast voor, die rechts van hem of haar staat. Om opstoppingen
te voorkomen staan zij niet in de gang, maar in een ruime kamer
of hal. Het is niet de bedoeling dat u als gast een gesprek begint,
er komen nog mensen na u. Als gast slaat u het begroeten niet over.
Als u te laat komt op een receptie of event en de gastheer
of –vrouw bevindt zich al tussen het publiek, dan gaat u in de eerste
plaats hem of haar opzoeken. Als u vertrekt hoeft u niet meer te
groeten, tenzij u hem of toevallig tegenkomt. 

Hoeft het gezegd, het kan niet de bedoeling zijn dat u zich ongegeneerd
op de drank stort, hoeveel alcohol er ook voorradig is. Laat twee glazen
het maximum zijn.

Het is evenmin de bedoeling dat we ons als een uitgehongerde leeuw
aan de hapjes tegoed doen. Praten met een volle mond kan bovendien
een onsmakelijk tafereel opleveren. Vooral voor dames zijn de hapjes
vaak een gedoe. U heeft een glas in uw hand, een handtas, u wil iets
nuttigen en moet ook mensen begroeten. Gruwel!
Hou daarom uw glas in uw linkerhand, zodat u met de andere hand
kunt groeten of een hapje nemen. Ervaren bediening zal erop
toezien dat er voldoende tafels staan, zodat u zich kunt ontdoen van
uw bord of papiertje. De lepel waar het hapje op lag, kan u op tafel
leggen. 

Als gastheer of –vrouw uw gasten aan elkaar voorstellen is op een
grote bijeenkomst een ingewikkeld gebeuren. Als er ook nog eens
hoge gasten voorgesteld moeten worden, maakt u het best extra
uw huiswerk. De basisregel blijft: lager wordt aan hoger
voorgesteld. Net zoals in de sociale sfeer is ‘zichzelf voorstellen’ oké.
Zakenlui wisselen doorgaans visitekaartjes uit. Bekijk elkaars kaartje
zorgvuldig en wees gul met uw kaartjes. Bij buitenlandse gasten
probeert u zich zoveel mogelijk aan te passen aan de taal van uw
gesprekspartner, ook al beheerst u de taal niet echt. Hij of zij zal
wellicht zelf voorstellen om te switchen naar een taal die beide partijen
spreken: Engels of Frans.

Succesvolle professionals proberen zo veel mogelijk te netwerken.
De anderen zoeken een job’.
Robert Kiyosaki (°1947), auteur

Hoe vaak u het ook doet, niemand vindt het écht leuk om alleen
naar een receptie te gaan.  Soms is de gastvrouw of –heer even zoek,
of niet aangeduid en dan loopt u flagrant verloren.
U heeft van kleins af geleerd nooit met vreemden te praten, maar in
een hoekje met een drankje blijven staan is geen optie. 

Een receptie staat is een opportuniteit om elkaar te leren kennen. Zeg
goeiedag aan iedereen die u in de ogen kijkt. Als u vriendelijk bent,
komt u toegankelijker over. Ga gerust ook dichterbij een grotere groep
staan, zodat u wordt opgemerkt. Of zoek iemand uit die ook alleen staat.
Spreek die aan met een ongevaarlijke dooddoener (het weer, de locatie)
en het ijs is meteen gebroken. 

Als u absoluut géén tijd wil verliezen, stap dan rechtstreeks op de
persoon af die u wil leren kennen en zeg: ‘Ik denk dat wij elkaar
nog niet ontmoet hebben’. Check wel even of die persoon op dat
moment niet in een intiem gesprek is verwikkeld of aan het praten 
met een hoogstaande figuur. Wil u een gesprek beleefd beëindigen
en naar een andere gast gaan? Laat dan even een stilte vallen en zeg:
‘Het spijt me, maar ik moet absoluut ook… gaan begroeten.’ 

‘Iedereen kan praten, maar niet iedereen weet wat te zeggen’. 
Rafaa Khiari

Op een event worden er geen deals gesloten. Oefen dus uw vaardigheden
op het vlak van smalltalk. Het is belangrijker dan u zou vermoeden en u
kunt er zich écht in bekwamen.

Bekijk net voor u binnenkomt bijvoorbeeld nog even uw twitterberichten.
De kans is groot dat u met een nieuw – en ongevaarlijk – actueel weetje
indruk kunt maken.

Op de hoogte zijn van deze onderwerpen kan ook altijd van pas komen: 

  • sport 
  • muziek 
  • film   
  • internationale gebeurtenissen  

Wil u het professioneel aanpakken, dan kan het gaan over nieuwe
ontwikkelingen in uw vakgebied. Absoluut te mijden zijn deze heikele
thema’s:

  • partijpolitiek 
  • godsdienst 
  • geld 
  • familieaangelegenheden
  • ziekten 
  • seks 
  • uw kinderen

Als u weet wie u gaat ontmoeten, is het handig om op voorhand naar
het LinkedIn- of Facebookprofiel van de persoon in kwestie te kijken.
U vindt er soms nuttige info en handige aanknopingspunten voor dé
ultieme babbel.

 

 

Op de versiertoer
Wie komt er naar mijn feest?
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
donderdag 23 november 2017

De Etiquetterie op Instagram

Contacteer ons

Email: info@brigittebalfoort.be

Brigitte Balfoort is gecertificeerd etiquetteconsultant
van Minding Manners.

logo footer

 

Vraag het aan de Etiquetterie

wie ben ik Home