Mijn vriendin was zo verontwaardigd door wat haar die ochtend was overkomen, dat ze haar verhaal meteen op Facebook plaatste.

Toen ze met haar kinderen het zebrapad bij de schoolpoort overstak, werden ze bijna twee keer na elkaar omvergereden door automobilisten met zoveel haast dat er desnoods gewonden mochten vallen. In een mum van tijd regende het identieke verhalen op haar Facebookpagina. 

Een moeder was net hetzelfde overkomen, nota bene op het zebrapad aan de Brugse school waar enkele dagen eerder een Syrisch jongetje van zes was omver gereden. 

Op weinig plaatsen handelen mensen zo onbeleefd tot zelfs onbeschoft als in het verkeer. Om de een of andere reden denken velen dat ze onzichtbaar zijn zodra ze in de auto stappen. Nette dames en heren rijden als een gek, sms’en in de auto en zijn zo intensief aan het neuspulken voor hun autospiegel dat ze niet in de gaten hebben dat het licht op groen is gesprongen. Als u een rood verkeerslicht negeert, wordt dit geregistreerd en krijgt u een fikse boete. 

Maar even belangrijk als de wettelijke verkeersregels 
zijn de ongeschreven regels. 

Wegen, straten, pleinen en snelwegen schreeuwen om meer attente weggebruikers. De welopgevoede heer die thuis met mes en vork eet en de deur openhoudt voor dames, ontpoptzich in zijn auto tot een bumperklever van formaat. Andere wisselen voortdurend van rijvak. Er zouden ook boetes moeten gegeven worden aan bumperklevers en zigzagchauffeurs. Zo’n gedrag is niet enkel onbeleefd, maar ook bijzonder gevaarlijk. 

Evengoed zou elke chauffeur bij zichzelf de test moeten doen of hij niet te lang blijft hangen op de middenstrook. Dat is niet de bedoeling van de snelweg en zorgt voor ronduit gevaarlijke verkeerssituaties, zowel links als rechts. 

‘Het probleem met de rat race is, ook al heeft u gewonnen, u blijft een rat.’ 
Lily Tomlin (°1939), scenariste  

Ritsen bijvoorbeeld is in veel landen de wet geworden, maar met uitzondering van landen als Duitsland, waar het ritsen erg gedisciplineerd wordt toegepast, blijft het voor velen o zo moeilijk om mensen voor te laten in de file. 

Ook fietsers en voetgangers zijn liefst beleefd voor elkaar. Pas op met paraplu’s, selfiesticks en andere uitsteeksels op het voetpad: voor u het weet maait u onbedoeld iemand van zijn fiets. 

Dat we het spreekwoord ‘Wees een heer in het verkeer’ niet meer gebruiken, lijkt logisch. Want wat met dames dan? Ook zij steken ongegeneerd middenvingers op en durven al eens op de vuist te gaan met iemand die – al dan niet per ongeluk 
– de parkeerplaats inneemt die zij in gedachten hadden. Misschien zou dit een betere slogan zijn: ‘U bent niet alleen in het verkeer’. 

Auto’s hebben tegenwoordig een boordcomputer en allerlei snufjes zoals parkeerassistentie. Maar één gadget ontbreekt nog: een lichtje dat we even kunnen laten knipperen om ‘Sorry’ of ‘Na u’ aan te geven. Zo’n vriendelijk knipperlichtje zou de etiquette in het verkeer ten goede komen. Ik heb er meteen een kleur voor bedacht: 
warm geel, de kleur van een mild zonnetje.

En laten we tot slot nog eens dit credo herhalen… 
Haast of geen haast: voor een zebrapad horen we te stoppen.