Categorieën

Wenst u Klassedames te volgen, schrijf u hier in.

Klerenzooi

COVE_20171113-171427_1

‘Gewinkeld?’, vraagt de significant other met een grijns als ik thuis kom met een nieuwe jas én een trui. ‘Jazeker’, antwoord ik glunderend, nog nagenietend van de babbels en het glas cava waarvoor ik exact twee euro heb neergeteld. ‘En mijn nieuwe outfit heeft net twintig euro gekost. Ben naar Klerenzooi geweest’. ‘Wat? Klerenzooi?!?

 

In Brugge heet het Klerenzooi, in andere steden hebben ze andere namen voor de pop-ups van vriendinnen die tweemaal per jaar tegelijk hun kleerkast legen, een zaaltje huren en hun afdankertjes aan een prikje te koop aanbieden. Het woord ‘afdankertjes’ mag vaak letterlijk genomen worden. Er hangen heel veel spullen die geen mens de eerste decennia nog wil aantrekken. Maar wie daar doorheen kijkt, vindt ook pareltjes. Creaties die de tand des tijd wél doorstaan hebben. Maar als die in je eigen kast hangen, heb je daar vaak zelf nog weinig oog voor. Of ze passen je niet meer. Nu niet en nooit meer. Dan is een initiatief als Klerenzooi een prima oplossing: gewoon doorverkopen aan dames die hier wel gelukkig van worden. Rijk zullen de verkoopsters niet huiswaarts keren. Truien kosten niet meer dan 5 euro, een jurk 10 euro en jassen tot 20 euro.

 23515887 10155196758647239 984422303 n

‘Hier in Brugge zijn we met vier vriendinnen begonnen’, vertelt gangmaakster Katrien Danneels. ‘Dit keer zijn we met zijn tienen en dat is meer dan genoeg. Het mag ook niet té groot worden’. En dat typeert dit soort initiatieven. Winst maken is het laatste waar de dames aan denken. Het moet vooral gezellig blijven. De klanten krijgen hapjes à volonté en de dranken worden tegen democratische prijzen geschonken. Oog voor detail hebben ze wel. De wekenlange marketingcampagne op de sociale media was zo origineel, waardoor ook mijn aandacht was getrokken. ‘Ik zie hier en daar eens iets op Pinterest en Instagram en dat bewaar ik voor Klerenzooi’, relativeert Katrien. De Brugse verkoopsters dragen ook allemaal een stijlvolle zwarte outfit en een witte parelketting. Klassiekers natuurlijk. En daar moet je op zo’n verkoop vooral naar op zoek gaan. Zoals ikzelf meteen oog had voor een winterjas met grote ruitenprint, zonder labels maar van een uitstekende kwaliteit. Op het ambachtelijke prijskaartje staat met balpen 15 euro geschreven. Ooit zelf gemaakt? Van na de eeuwwisseling of uit de jaren negentig, tachtig? Wie zal het zeggen. Klassiekers hebben geen tijdlabel. ‘Ah, jij hebt nu die geruite jas’, lacht Katrien als ze ziet dat ik mijn vondst toch vooral dicht bij me wil houden. Hij was ooit van de moeder van een van ons. Zij vond hem ouderwets. Sindsdien is hij al tweemaal doorverkocht. Voor de laatste eigenares was hij te krap geworden’.

 

Met mijn ‘nieuwe’ jas vooral stevig onder de armen kijk ik verder in de rekken. Hier en daar zijn er dames die een outfit passen. Meteen krijgen ze commentaar van een aantal strenge maar rechtvaardige rechters: ‘Neen, die kleur is niets voor jou’. Of: ‘Daar heb ik een halsketting gevonden die perfect bij die trui zou passen’. Het kost me tenslotte twee uren om alles te bekijken. Overal herken ik dames en worden er nieuwtjes uitgewisseld. Brugge is immers mijn thuisstad. Toch lukt het me om nog een trui op de kop te tikken die perfect bij mijn nieuwe jas zou passen. Nu staat er wel een merk op: New Look. Een winkelketen die ik normaal nooit frequenteer. Maar de kwaliteit van die trui, daar is niets op aan te merken. Uit welke collectie? Geen flauw idee. Maar wat doet het er toe? Hij kost vijf euro. En als ik het mij beklaag, dan verkoop ik hem misschien de volgende keer ook weer door bij Klerenzooi. Maar die jas, die wordt een blijvertje, weet ik zeker. Zei Coco Chanel niet al: ‘Mode gaat uit de mode, stijl blijft’.

 
Koop dit seizoen niets nieuws
Yes, weer een rimpeltje bij!

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 17 december 2017

Klassedames op Instagram

Contacteer ons

Email: info@brigittebalfoort.be

Brigitte Balfoort is gecertificeerd etiquetteconsultant
van Minding Manners.

logo footer

 

Voor etiquettetips verwijs ik u graag
naar De Etiquetterie blog:

ventje klein