Wenst u de Etiquetterie Blog te volgen, schrijf u hier in.

Lijdt u ook aan ‘nomofobie’?

Lijdt u ook aan ‘nomofobie’?

De kans is groot dat u zelfs een ernstig geval van nomofobie bent, 
zonder het zelf te weten.

Een nomofoob is overdreven bang om niet 
altijd en overal bereikbaar te zijn via zijn mobiele telefoon. De term 
is een afkorting van de Engelse benaming ‘no-mobile-phone phobia’.

We zijn dol op onze smartphone waarmee we altijd en overal onze 
mailbox en accounts op de sociale media kunnen volgen. Met onze 
smartphone hebben we immers de wereld in handen. De virtuele wereld
welteverstaan en die blijft in een sneltreinvaart veranderen. Maar het
 is de bedoeling dat u de technologie gebruikt en niet omgekeerd. 
Het groeiende aantal burn-outs is volgens specialisten zeker 
voor een deel te wijten aan het feit dat we op al die kanalen altijd
bereikbaar moeten zijn. Tenminste: dat denken we.

Goed nieuws: uw smartphone heeft een ‘uitknop’.

Want het is niet omdat we met zijn allen tegenwoordig altijd onze 
telefoon bij de hand hebben, dat we ook op elk moment gecontacteerd 
willen worden. Iemand gewoon opbellen, dat is in feite voorbijgestreefd,
met uitzondering van de zakelijke telefoons die we tijdens de werkuren
plegen. Nu we allerlei mogelijkheden hebben om elkaar te sms’en, 
te mailen, te ‘Whatsappen’ en wat al niet meer, hoeft u eigenlijk zelden
 nog iemand direct lastig vallen. Via andere media geeft u de ander even
tijd om te antwoorden als het hem past.

Laten we de smartphone vergelijken met onze ouderwetse telefoon. Toen 
we vroeger niet thuis was, namen we ook niet op.

Tijdens vergaderingen, een voorstelling, in het restaurant, zelfs tijdens
de maaltijd thuis blijft de telefoon onbeantwoord. U legt die dus ook 
niet op tafel. Uitzondering zijn dringende telefoons die u verwacht. 
Als het niet goed gaat met oma, wil u hiervan zo snel mogelijk en 
persoonlijk van op de hoogte gebracht worden. Verwittig de anderen op
voorhand dat u een telefoon verwacht. Als de bewuste telefoon komt,
gaat u even weg. Na het gesprek zet u uw smartphone uit.

Wie in levenden lijve naast u zit, geniet altijd meer van uw aandacht
 dan al wie u op een andere manier probeert te bereiken.

Als u iemand toch moet opbellen, vraag dan eerst en vooral of de andere
tijd voor u heeft. U weet niet waar de persoon zich op dat moment 
bevindt. Als u zelf wordt gebeld, is het helemaal niet onbeleefd om te zeggen 
dat een ander moment u beter zou uitkomen.

Een tip: bij mobiele telefoons gebeurt het nog geregeld dat de verbinding
 verbroken wordt, vooral als een van de gesprekspartners aan het reizen is.
Om te vermijden dat u elkaar met zijn tweeën voortdurend terugbelt, 
geldt de regel: wie zelf gebeld heeft, belt terug. Ook bij voicemail geldt: 
die spreekt u altijd in. Klaar en duidelijk. Herhaal daarbij zeker telefoonnummers 
of andere moeilijk te onthouden berichten. Of kondig in uw voicemail aan
dat u het nummer per sms zult sturen.

Smartphones helpen ons in onze communicatie, en laat dit nu net de basis
 van etiquette zijn. Vandaar dat we het in deze blog geregeld zullen hebben over netiquette, manieren in de virtuele wereld. 
Want hoe dan ook, het is niet uw smartphone die beleefd of onbeleefd is. Het is diegene die hem bedient.

#etiquette #netiquette #smartphone

 

Wat vindt Jantje van de cuisson?
Prins of prinses of … ?
 

Reacties 2

Gast - Peter Coppens op zondag 05 maart 2017 15:26

Goede Tips

Goede Tips
Gast - Diane de hertogh op dinsdag 07 maart 2017 18:46

Leuke thema ‘s

Leuke thema ‘s
Gast
donderdag 23 november 2017

De Etiquetterie op Instagram

Contacteer ons

Email: info@brigittebalfoort.be

Brigitte Balfoort is gecertificeerd etiquetteconsultant
van Minding Manners.

logo footer

 

Vraag het aan de Etiquetterie

wie ben ik Home