Wenst u de Etiquetterie Blog te volgen, schrijf u hier in.

Kan het zijn dat ik aan de beurt was?

Kan het zijn dat ik aan de beurt was?

Laten we eerlijk zijn, zo vriendelijk klinkt het niet in ons hoofd als we al een tijd staan te wachten in de rij voor de kassa van de supermarkt en we worden voorbijgestoken door iemand die net aankomt.


 

De beleefdheid zegt dat een nieuwe kassa gewoon een teken is dat de volgende in rij aan de beurt is. Maar niet iedereen kent deze regel en dat is een understatement.
Met zijn allen beginnen morren is geen optie. Zwijgen ook niet. Misschien heeft deze persoon inderdaad niet gezien dat er een rij stond te wachten. Dan kunt u hem er met een glimlach op attent maken: ‘Het spijt me, ik denk dat er nog wachtenden zijn voor u’. Op die manier heeft u die persoon niet geschoffeerd maar hem het voordeel van de twijfel gegeven. En als hij het wel gezien heeft, wordt hij in alle vriendelijkheid op zijn plaats gezet. De andere wachtenden zullen u dankbaar zijn. Maak u in ieder geval niet boos, daarmee komt u geen stap verder.

Handel zoals Moeder Teresa, ook al denkt u als Tony Soprano
Peggy Post, etiquetteconsultant

Hou het positief. ‘Leuke muziek’, zegt u met een knipoog tegen de jongedame die – ondanks haar oortjes – nog een dof irritant gedreun publiceert op de trein. ‘Maar sommige mensen proberen te lezen. Dank je wel om het wat stiller te zetten’.
Of ga de empathische toer op zoals tegen de papa wiens kind het restaurant op stelten zet: ‘Kindjes kunnen energiek zijn, niet? U zou ongetwijfeld ook graag eens rustig uit eten gaan’.

Dezelfde vriendelijkheid wendt u ook voor als iemand tegen u begint te fulmineren terwijl u zich van geen kwaad bewust bent. Of u weet eigenlijk wel dat het niet mag maar wilde gewoon ‘eventjes’ in de auto uw gps bijstellen, toevallig bij de garage van een man die net zijn huis wilde uitrijden.
‘Het spijt me. Ik weet dat ik helemaal in de fout ben, het was zeker niet te bedoeling om u te blokkeren’. Door net met een brede glimlach uw fout toe te geven en bijzonder beleefd te reageren, neemt u de onbeleefderik meteen zijn wapens af en wint u met glans. Maar uw überbeleefde reactie was wellicht niet zijn bedoeling. De kans is zelfs groot dat de onbeleefderik in zijn binnenste nog bozer wordt, want hij had net zin in een potje bekvechten en nu kan hij zijn agressie niet kwijt.

Dus misschien toch tweemaal nadenken vooraleer u vriendelijk begint te wuiven naar een ongeduldige automobilist die op de parking van de supermarkt naar u toetert omdat u niet snel genoeg wegrijdt. U weet maar nooit dat hij echt boos wordt en dan bent u nog verder van huis.

En wat doet u als u geconfronteerd wordt met onbeleefd gedrag? Durft u bijvoorbeeld een roddelaar op zijn plaats zetten? En hoe doet u dit dan? Benieuwd naar uw handige afwijkmaneuvers.

Bedankt voor het compliment!
Wat doe ik met mijn servet?
 

Reacties 2

Gast op woensdag 01 maart 2017 12:37

Goed artikel.

Goed artikel.
Gast - Peter Coppens op zondag 05 maart 2017 15:22

Met veel plezier gelezen!

Met veel plezier gelezen!
Gast
donderdag 23 november 2017

De Etiquetterie op Instagram

Contacteer ons

Email: info@brigittebalfoort.be

Brigitte Balfoort is gecertificeerd etiquetteconsultant
van Minding Manners.

logo footer

 

Vraag het aan de Etiquetterie

wie ben ik Home