Wenst u de Etiquetterie Blog te volgen, schrijf u hier in.

Bezint eer gij post!

1

Hoeveel digitale berichten krijgt u op een dag te verwerken? 50, 100 of meer? En hoeveel van die berichten bevatten ook werkelijk nuttige informatie? Als we elkaar met zijn allen blijven bestoken met overbodige mails, impulsieve sms’en en onzin op Whatsappgroepen, bezwijken we allemaal aan een burn-out. Bovendien, wie te veel berichten moet verwerken, mist de echt nuttige informatie. Dus hoog tijd om je eigen ‘digitale etiquette’ onder de loep te nemen, zodat de mediaplatforms weer echt hun dienst kunnen bewijzen als makkelijke, snelle én kosteloze communicatiekanalen. 

Onlangs ondervond ik het aan den lijve. Er was in de familie een baby’tje erg ziek en het enige wat ons die dag echt interesseerde was nieuws uit het ziekenhuis. Omdat enkel de ouders bij het kindje mochten, stelde een tante voor om de anderen via Whatsapp te berichten. Een goed idee. Alleen was ik vergeten dat ik intussen deel uitmaak van een vijftal Whatsappgroepen. Dit is een bijzonder snel en makkelijk communicatiemiddel om als vereniging, vriendengroep of bedrijf gerichte informatie naar de hele groep door te sturen. Helaas hebben sommige deelnemers aan zo’n groep niet altijd door dat iedereen willens nillens alles moet meelezen wat er in de groep gecommuniceerd wordt. Dus mocht ik de hele dag berichten ontvangen in de trant van ‘Wie gaat er vrijdagavond mee?’, ‘Ik moet helaas werken’, ‘Ah jammer.’ ‘Maar ik kan wel komen.’, Super!’, ‘Breng jij dan wat drank mee’. ‘Ja, wat wil je?’, ‘Ik weet het niet, wat stellen jullie voor?’ Het gevolg kan je raden… Zo bleef het de hele dag door berichten regenen van een paar enkelingen in een groep van bijna 100 deelnemers. Dat er tussen die regen onzin ook een berichtje stond dat mij wel aanging, heb ik niet meer gezien. Om niet gek te worden had ik het meldgeluid intussen al uitgezet, helaas voor al mijn Whatsappgroepen. En zo zag ik pas met meer dan een uur vertraging hét verlossende bericht uit het ziekenhuis dat het kindje aan de betere hand was. 

Bedrijven moeten zich voortaan houden aan de GDPR-wetgeving, dus van die kant is het ergste leed voorlopig hopelijk geleden. Maar ook de helft van de werknemers in de publieke sector kreunt onder de digitale stress. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Arteveldehogeschool. Sommigen krijgen niet minder dan 60 mails op een dag te verwerken. Anders dan op de sociale media, zoals Facebook en Instagram, waar we al dan niet voor kiezen, komen mailberichten ongevraagd onze digitale brievenbus binnen. Dat we de mailtoets ‘antwoord allen’ enkel in uitzonderlijke gevallen mogen gebruiken, hebben de meeste onder ons gelukkig wel al begrepen. Maar in kanalen zoals een Whatsappgroep, is elk antwoord een ‘reply all’. En dat wordt wel eens vergeten.

 

Daarom wordt het hoog tijd dat ook wij, gewone stervelingen er een eigen GDPR-beleid op nahouden. En dat we tweemaal nadenken vooraleer we een bericht de wereld insturen. In het Engels hanteren ze hierbij het woord THINK: een bericht moet True, Helpful, Inspiring, Necessary en Kind zijn vooraleer je het je groep instuurt. Een Nederlandse variant is hier niet meteen binnen handbereik, maar de essentie zou voor iedereen duidelijk moeten zijn. Als we ons daar niet aan houden, bezwijkt straks iedereen aan een burn-out. 

Kijk wat ik heb gevonden!
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 23 september 2018

De Etiquetterie op Instagram

Contacteer ons

Email: info@brigittebalfoort.be

Brigitte Balfoort is gecertificeerd etiquetteconsultant
van Minding Manners.

logo footer

 

Vraag het aan de Etiquetterie

wie ben ik Home